Friday, July 30, 2010

Kira Cukai Pendapatan


Aku dah kerja dua tahun. Dalam dua tahun tu sudah tukar kerja dua kali. Alhamdulillah rezeki aku dapat balik Johor. Macam-macam pengalaman aku dapat. Yang paling lawak adalah masa kat USIM. Aku kena setup Colubris(wireless). Aku panjat bumbung lab fakulti sains USIM dengan pakai baju orang pergi pejabat. Actually aku dibantu dua orang juruteknik tetapi dieorang ni saiz badan lagi besar dari aku. Jadi aku yang paling sesuai panjat.

Pulak masa aku tengah panjat macam Spiderman tu bas USIM yang bawa mahasiswa mahasiswi lalu depan aku. Jatuh saham aku yang pakai baju pejabat ni.haha..Tapi pengalaman mematangkan kita. Cakap pasal cukai ni mesti mereka yang lama bekerja akan mengeluh. Aku pun tahu sikit-sikit je. So aku nak share sikit pasal cukai pendapatan ni secara kasar.


Contoh pendapatan aku setahun RM100000(pergh..tak nak banyak pulak). LHDN tetapkan yang tahun ini yang siapa berpendapatan setahun tidak melebihi RM20000 tidak dikenakan cukai. Jadi pendapatan aku setahun - RM20000 = RM80000. Kemudian LHDN akan tetapkan la jumlah peratus cukai akan dikenakan. Misal kata LHDN tetapkan 11%. 11% dari RM80000 = RM8800(jumlah yang aku kena bayar).

Tapi kita ada cara untuk mengurangkan lebihan RM80000. Contoh aku kan baru kahwin. Automatik tolak RM2000(tidak silap aku la). Sekarang RM80000 - RM2000 = RM72000. 11% dari RM72000 =RM7920. Ada banyak lagi yang boleh ditolak seperti majalah, peralatan sukan(tidak termasuk kasut).

Nasihat aku, simpan segala resit-resit korang. Just in case.

p/s: Buah cempedak di luar pagar, Ambil galah tolong jolokkan; Saya budak baru belajar, Kalau salah tolong tunjukkan

No comments: