Tuesday, August 3, 2010

Pelajar serang guru - Guru perlu ilmu pendinding pelajar

Memang berderau darah aku. Mak buyung aku tu guru. Presiden NUTP, Hashim Adnan pula baking pelajar. Apa lancau la!!. Aku pun pernah jadi pelajar. Guru aku pun dulu ada jugak yang macam gampang. Setakat maki-hamun tu dah lali. Apatah lagi lari satu sekolah..Tapi aku tahu, ada pengajaran disebalik tindakan guru tu.

Profession guru sekarang aku tengok tak macam dulu. Aku tidak dapat sense martabat guru sekarang tidak dipandang tinggi. Aku peduli apa pelajar salah atau guru salah. Guru pun berani tumbuk tak kan tindakan denda berdiri atas kerusi tak boleh Hashim Adnan?!..Hashim Adnan ni boleh geng-bas-sekolah dengan pengetua sekolah mak buyung aku. Asik menangkan murid sampaikan kerja kursus pelajar yang tidak buat, guru yang PAKSA-RELA buat demi menjaga reputasi sekolah atas arahan pengetua. wadefak.
Minggu ni memang tiada angin sepoi-sepoi bahasa dalam diri aku. Mana tak nya, pengetua dan GPK sekolah mak buyung aku ambil cuti tanpa rekod. Guru lain nak mintak pelepasan teman suami(tentera) untuk satu event punya la susah sampai guru tu cakap,"Kalau puan tidak luluskan cuti saya, maka puan telah merosakkan rumahtangga saya". Baru nak luluskan. Lagi satu, GPK sekolah bini aku selalu mereliefkan diri dia sendiri dan guru yang biasa mereliefkan kelas dia adalah guru yang belum sah jawatan. ni memang wadefak. Macam mana sekolah nak maju. Cakap bukan main lagi. Sayang sekolah la, timing bersalin masa cuti sekolah la..tak nak pelajar ketinggalan la. memang cakap-tak-serupa-bikin la.
Pengetua pulak macam suka lepas tangan dengan masalah disiplin pelajar. Apesal aku pulak yang berangin?!..Aku wakilkan untuk mak buyung aku. Lagipun kata laki bini, sehati sejiwa seJAWA.


Kesimpulannya..Guru perlu belajar ilmu silat sampai terbang-hilang macam cerita Arjuna. Sekian.

8 comments:

wawa pucca said...

bahasa apa dia ckp weh
wahai sebini selaki?

plain_jane said...

saya guru.
memang berderau.. sedih dan kecewa..
name je pegawai..
kerani sekolah lagi besar kepala.
pengetua nak kipas orang atasan kami guru2 yang tunggang langgang..

kami ni macam kera di hutan disusukan.. anak di rumah mati kelaparan..

encik azuwan said...

slang sabah sarawak kot.

plain_jane: betul3..pihak atasan/pentadbiran sekolah yg buat tugas guru macam buruh kasar.

emieysandra said...

sedih dgn hal gini..
so, sy sbg guru kne get ready utk tOugh dlm m'hadapi cabaran sbg guru ni..

blajar taekwndO bOleh?
~lalalaa..

~_^

encik azuwan said...

kalau boleh semua ilmu pertahankan diri kena belajar.

Anonymous said...

memang kat sarawak.smk kapit no 2.

encik azuwan said...

anon: thanks for the info.

Mummy_nad said...

seb baik la mak aku tahun depan nak pencen...