Tuesday, September 7, 2010

Zaman kanak-kanak


Tiba-tiba aku teringat zaman budak-budak aku. Budak-budak sekarang mana ada macam dulu. Mostly budak sekarang duduk rumah main X-Box, PS3, PSP, layari internet. Paling cikai pun main basikal.

Aktiviti kanak-kanak aku:-
  1. redah paya belakang rumah orang sauk ikan dan kadang-kadang mancing(selalunya ikan jarang makan umpan aku). biasanya akan terus berkubang dalam setelah penat mencari ikan.
  2. cari king(labah-labah jantan) dan makbon(labah-labah betina) di pokok-pokok bunga. Kalau nak cari king yang kuat+besar+gagah kena cari kat daun pandan. labah-labah ni besar dia dalam setengah inci je. biasa di simpan dalam kotak mancis dan makanan king ni semut. proses mencari arachnida ni agak kompleks dan memerlukan keberanian..sebab kena tekup dua tangan pada daun yang ada king tu.
  3. beli kereta mainan, ikat benang di bahagian depan tayar dan sambung kepada hujung lidi. Masa ni kereta Dash Yankuro belum ada di pasaran. Pusing-pusing satu beranda jiran depan rumah aku.
  4. tebas lereng bukit belakang rumah jiran aku untuk main gelongsor. ni memang syok sebab lereng tu agak tinggi. guna kotak untuk gelongsor.
  5. Musim panas pulak, tiap-tiap hari buat layang-layang. Biasanya masa musim panas angin kuat lagi-lagi masa matahari tengak tegak. Pada waktu ketika musim ini aku akan transform dari putih melepak menjadi gelap..haha..ini adalah antara penyebab aku kurang cerah sekarang.
  6. Permainan pula, belon acah aka galah panjang, sembunyi ibu(ini selalu sebab banyak tempat untuk sembunyi), teng-teng, jadi-jadi, polis sentri, zero-fine(main getah), lubang tikus dan bola(permainan wajib lelaki..haha..).
Nak tengok macam mana lawan king?!..tengok bawah.


Tapi dosa melagakan haiwan..Sekarang sudah taubat.


4 comments:

ainazliena said...

patut ler kwn aku sorang ni itam2 manis (nk ckp ereng kan kecik ati plak)..kecik2 kuat main je ko ni erkk..blaja pandai takpe arr..

encik azuwan said...

kalo tak i putih tau..auWWw..haha..

the bert said...

dulu siap bwk g sekola king..lawan sape nyer king paling power..tu blom citer lawan pemadam, baling selipar n mcmc2 lg..sronok zaman kanak2..mcm2 mende wat..rugi dak2 zaman skrng..ari2 men fesbuk je..x adventure langsung..otak pon x berkembang..

encik azuwan said...

betul..betul..masing nak tunjuk handal..budak2..haha.