Thursday, September 30, 2010

Error Ketika Format Komputer


Beberapa hari yang lalu kerja aku memang betul-betul hao-liao!!!...Tapi dapat sedikit pengajaran. Pernah mengalami masalah ketika meng-format komputer anda?!..Kali ini aku akan kongsi sedikit knowledge(pergh memang tak boleh blah) komputer. Knowledge ini akan menentukan sama ada komputer anda perlu :

A. di campak ke ladang di Teluk Gadong
B. dibelai serta di pujuk rayu
C. upgrade jadi super-komputer

Minggu lepas aku format komputer DELL Dimension 3100.Antara alasan yang aku nak format komputer ini adalah sebab si Sam Witwicky(bukan nama sebenar..nama sebenar Samuri), asik complain cakap komputer lembab+blue screen macam siput...sambung..sambung..Sekali cek sudah kena virus yang create [folder-name].exe. Memang agak gampang virus ini. Contoh aku ada folder "soul hensem", dalam folder "soul hensem" akan lahir soul hensem.exe. Ini akan berlaku terhadap semua folder dalam XP..ok aku ulang..SEMUA folder akan terjangkit. Sebelum ini aku tambah RAM lagi kat komputer tu.

Berbekalkan RAM komputer tu yang berjumlah 512MB..ok aku ulang..512MB!!!..Nasib la bukan SDRAM. Senang cerita aku format komputer tu. Dalam proses nak format itu selalu ada error berkaitan masalah copy file. Aku ambil enteng sebab aku ingat CDROM rosak. Tukar CDROM lain pun sama jugak. Aku tinggal buat kerja lain tak siap-siap format lagi komputer tu sebab asik keluar error copy file.

Hati sudah panas, terus pergi meja aku buka FB, sejuk sikit. Lepas tu buka Google untuk cari tanda-tanda awal bersalin..eh silap..tanda-tanda yang aku alami masa format komputer tu. Sekali aku gatal bukak RAM yang dulu aku tambah diganti dengan RAM lain. Cuba format....as smooth as my wife cheesecake. Memang barua RAM tu. Aku sudah pos RAM yang rosak tu ke ladang Teluk Gadong.

Tanda-tanda RAM rosak:-
  1. Keluar skrin biru, error dalam skrin biru ada papar perkataan MEMORY.
  2. Ketika format ada masalah sewaktu step copying files.
Aku rasa itu sahaja. Sekian.

3 comments:

laila sanuri said...

hahahahah...sudah terkena! good info bro..

the bert said...

tp bese klu ram rosak..nnt nk on pc ade kuar bunyi beep..

jiwa sifar said...

ls: bgs2..jadikan pengajaran

the bert: ada dua RAM.bunyi beep tu kne tgk jugak mcm mane.