Friday, December 3, 2010

Kubah Masjid Nabawi ada kubur? - PART DEUX

Sebelum ini aku ada post pasal Masjid Nabawi ada kubur di atas kubahnya. Aku ada dapat komen dari ukht iza li yang berkongsi pautan yang menerangkan pasal perkara ini. Mari kita layan.

Kisah orang cuba curi jasad Rasulullah SAW ana dah dengar dan baca ketika di Madinah 13 tahun lalu. Kalau tidak silap ada di Bidayah wan Nihayah oleh Ibnu Katsir.

Tapi takde pula mereka disambar petir dan didibuat makam tempat mereka mati.

Kisah yg dibawa ini hanya ana terbaca di internet baru-baru ini. Sejarah Madinah dan Mekah telah mendapat perhatian ramai pengkaji, bahkan terdapat rasail ilmiyyah yg ditulis. Dr Abd Baseet M'sia( Universiti Madinah ) mengambil masa beberapa tahun karang kitab dlm bab ini. Tapi mungkin beliau pun Wahabi sekongkol sembunyikan hikayat ini.

Masyaikh haram nabawi seperti Syaikh Abdul Muhsin al-Abbad umurnya dah lebih 80tahun, tak pernah ana dengar riwayatkan dongeng ini. Masyaikh Madinah yg hidup lebih  90 tahun lepas seperti Syaikh Ameen Syinqity rhm yg  karang kitab ttg Manasik dan masjid Nabi juga tidak sebut dlm kitab2 mereka.. Ana percaya belum ada pelajar Madinah yang pernah dengar kisah ini dari mana2 Ahli Madinah. Boleh tanya muwallad di Mekah Madinah, kalau kisah ini dongeng sekalipun pasti ada diriwayatkan ahli Madinah zaman ke zaman.

Beberapa persoalan dlm kisah :

1) Ada orang nak robohkan kubah, kita anggaplah waktu orang tak nampak, pelan2, sembunyi2 ( kalau ada, masjid Nabi 24 jam ada orang),  tapi pakai tukul besi (manual )  Inikah dinamakan "demolition"?

2) Apa sebab orangtu nak pecahkan kubah?
a) Dia orang gila ( orang gila tidak berdosa )
b) Benci nabi
c) Dia siuman dan anggap kubah itu haram " bina' a'lal qubur " (Yg dicop Wahab?i ) Sabda Nabi SAW أن لا تدع تمثالا إلا طمسته ، ولا قبرا مشرفا إلا سويته
(( Jangan ditinggalkan patung melainkan engkau robohkan, tidak pula kubur yang tinggi melainkan engkau ratakan. ))  ( Muslim )

3) Kenapa orang-ramai tidak dapat turunkan mayatnya?  Very dramatic, but not exactly scientific.

4) Ulama zaman itu berdalilkan mimpi bahawa tidak perlu ikut syariat Nabi SAW mandikan, solat jenazah dan kebumikan di Baqi'e, tapi kafankan diatas, solatkan diatas?.

5) Tanaqudh dongeng ini, tujuannya konon untuk kutuk orang yg tidak agungkan kubah itu, tetapi akhirnya diagungkan orang tersebut tanpa disedari. Dibuat kubah atas jasad beliau, diATAS kubur Nabi SAW, cat warna hijau lagi ! Jadilah orang itu wali lebih besar: Rasulullah , Abu Bakar dan Umar kubur Baqi'e dibawah, dia diatas. Orang nampak kuburnya sebelum kubur Rasulullah SAW.

6) Kononnya cerita ini untuk pelajaran orang-ramai, tapi lepas 90 tahun baru orang dengar cerita ini.

7) Tapi apakah pelajarannya? Adakah

a)  satu ibadah melihat kubah hijau dan agungkannya?
b) Siapa yang cuba menegakkan sunnah memecahkan kubah akan diangkat derajatnya walaupun tidak berjaya?
c) Membina kubah atas kubur adalah sunnah dan perlu dilakukan?
d) Disyariatkan kubur dalam/atas masjid ?
e) Kelebihan Masjid Nabi adalah disebabkan kubur Nabi SAW dan kubah hijau diatasnya ?
f) Mimpi ( wali ) boleh memansukhkan syariat Nabi SAW, bahkan bukan mesti mimpi jumpa Nabi SAW, cukup dengar suara dalam mimpi. anggap aje ia suara Nabi SAW ?
g) Kubah hijau sebuah keramat, dipelihara Allah
h) Kubah hijau lebih agung dari ka'bah dan hajar aswad, kaa'bah pernah dirobohkan, pintunya pernah dicabut, hajar aswad pernah dirampas oleh Qaramitah selama 20 tahun
i) Setiap orang yang disambar petir adalah orang yang diazab oleh Allah kerana satu dosa besar

Asatizah dimadrasah boleh cuba sampaikan kisah ini pada pelajar kita, cuba tanya pendapat mereka, bagus untuk discussion.

A'la kulli hal berkata Imam Abdullah ibnul Mubarak rhm :

لو الإسناد لقال من شاء ما شاء... البينة على المدعي
Kalau bukan kerana sanad, siapapun akan berkata apa yang ingin dikatakan... (( Orang yang mendakwa mesti mendatangkan bukti )).

Siapa nak istbatkan kita tak boleh nak buat apa, cara nak sebarkan abatil wal maud'uat ni banyak, kadang sengaja, kadang tidak sengaja.  قد يكذب الثقة و لم يتعمد.

------------ --------
(( علامة أهل السنة تعظيم المساجد ، وعلامة أهل البدعة تعظيم المشاهد))
Tanda ahlu Sunnah adalah mengagungkan masjid, sedangkan tanda ahlul bid'ah mengagungkan kuburan.

Sesungguhnya Allah swt Maha Mengetahui. Sumber dari sini dan sini.

No comments: