Thursday, December 2, 2010

AMD Processor : Desktop : Sempron


AMD merupakan nadi utama komputer aku suatu ketika dahulu. Komputer tu aku sudah jual kepada owner AnjungPC sebab dia nak buat server komputer aku tu. Masa tahun pertama di UM, by hook or by crook aku kena ada komputer sebab nak belajar programming mesti kena layan Penantian - Black Rose. Macam tu je RM2000 aku habis beli komputer.

Masa tu memang super-jahil bab komputer ni. Nak sentuh pun macam..eh boleh sentuh ke komponen ni? Punya la computers for dummies masa tu. Nampak gaya aku sudah agak melalut. Mari tambah IT knowledge. Kali ini aku nak cerita pasal pemproses AMD untuk desktop. AMD mempunyai empat jenis pemproses iaitu:-
  1. Desktop Processors
  2. Embedded Processors
  3. Notebook Platforms and Processors
  4. Server Processors
Aku akan menerangkan pasal pemproses untuk desktop. Masa tahun 2004 aku guna AMD Athlon untuk komputer aku. Pilihan yang bijak kerana ia adalah pemproses untuk pengguna desktop. pemproses AMD Desktop terbahagi kepada tiga iaitu Sempron, Athlon dan paling terbaru Phenom.



Sempron boleh dikatakan sebagai abang kepada semua pemproses AMD Desktop. Sempron biasa dibandingkan dengan Intel Celeron D. Untuk penjelasan yang lebih lanjut, lihat table di bawah.

AMD Sempron™ Processor
Socket/Technology
Model Number
Frequency
L2 Cache
Thermal
Design
Power
Socket AM3
140
2.7GHz
1MB
45W

Features
AMD Sempron™ Processor
(Socket AM3)
Processor-To-System Bandwidth
System Bus: up to 6.4 GB/s
Memory Controller: up to 10.6 GB/s
Total: up to 17.0 GB/s
3D and Multimedia Instructions
3DNow!™ Professional technology,SSE, SSE2, SSE3
L2 Cache
L2 cache: 1MB
L1 Cache (Instruction + Data)
128KB (64KB + 64KB)
Process Technology
45 nanometer SOI technology
Thermal Design Power
45W

Lain kali kita bincang pasal AMD Athlon pulak.

4 comments:

sollehahn.com said...

first time ku angkat pc dulu memang pakai sempron...masa tu rasa dah sedap gila sempron nih...

tapi skrang, athlon pun dah tak pandang...phenom je memanjang

jiwa sifar said...

biase la..awal nampak sedap..dah lama-lama nmpk member upgrade pc.nmpk makin mundur pc kte tu.

shauqi said...

soul, aku nak info amd phenom. amd sempron xnak..haha. tp still aku pakai sempron cache 128kb tu sampai arini. siap main fifa10 lagik..haha. kalo bole ko buat siap perbandingan amd n intel.cth: phenom ngan i7..hehe. aku order ni!.

off topic:
saga baru dah kuar soul. kalo proton jual saga r3 ni.. http://kancilmira.blogspot.com/2010/11/proton-saga-facelift-r3.html kompom aku trade in ngan honda aku.

jiwa sifar said...

aku rase kalo sempron ko ada suara.ko dengar sempron tu menangis.
ko nk kena lempang ape?pelan2 kayuh la.ape ko ingat aku xde keje kt kilang?

dari aku beli r3 tu baek aku simpan duit duit utk mase depan anak aku.haha.kete aku luar je saga tapi dalam evo 9.