Friday, October 8, 2010

Pasar Lambak - Pasar Malam

Masa budak-budak, pasar malam adalah masa yang sangat di tunggu. Budak-budak blok aku akan rancang nak pergi bila dan berkumpul di mana. Arwah abah aku akan tanya nak pergi pasar lambak tak?!..Laju aku menjawab NAK!!..Arwah abah aku akan hulur 3 4 hengget. Cukup la beli keropok lekor, asam, air katira serta roti khurasan.

Waktu ngaji telah di awalkan ke petang kerana belah malam projek pasar lambak perlu di jalankan. Budak-budak blok aku semua ngaji dengan mak aku. Mak aku sampai sekarang masih mengajar ngaji budak-budak. Dulu anak-anak peneroka, sekarang cucu-cucu peneroka. Sambung balik pasal projek pasar lambak. Peralatan penting untuk ke pasar lambak di malam hari...adalah...LAMPU PICIT atau dalam bahasa LONDON WE CALLED IT TORCHLIGHT.

Aku memang selalu menumpang lampu picit orang lain.hehe..Memang syok la kalau pergi pasar malam. Pernah sekali aku pernah jumpa RM50 kat pasar lambak ni. Aku rasa masa tu dah macam jutawan sebab tak pernah pegang duit RM50. Ingat duit koyak sebab nampak sebahagian je, sekali kawan aku kutip..Masih elok lagi. Mata aku ni memang EAGLE EYE. hehe..Cuma sekarang je aku punya sight macam kurang sikit. Balik rumah terus kasi tau mak aku dengan harapan aku boleh menjolikan duit RM50 tu. Tapi punah harapan aku sebab mak aku suruh masuk tabung masjid.....Kalau aku tau,aku tak beritahu kat mak aku(mode:jahat).

Makanan wajib adalah keropok lekor yang dimakan ketika meronda pasar lambak. Lepas tu roti khurasan(burger disalut kulit popia serta isi burger tu daging cincang) yang di jual oleh geng ala-ala al-arqam. Air katira serta asam. Kadang aku beli jajan yang sotong tu disalut dengan apa ntah. Rasa dia manis+pedas..nyum2... Warna merah jajan tu. Memang feberet!!!..Sekarang aku tak jumpa lagi jajan tu.

Sekian. Doakan aku semoga anak aku lahir pada 10 Oktober 2010. Nanti IC anak aku 101010-01-XXXX. Dah macam nombor binari aku tengok. sekian.

No comments: