Friday, April 29, 2011

Edisi Siasat : Tricubes dan MyEmail



Projek ini akan dilaksanakan pada Julai nanti. Caj RM0.50 dikenakan kepada pengguna agensi kerajaan. Orang ramai tidak dikenakan sebarang caj. Tetapi untuk menghantar emel dengan 'selamat' atau kemudahan encryption, caj tambahan akan dikenakan.


Orang ramai boleh mendaftar di Jabatan Pendaftaran Negara. Selain itu pengguna boleh mendaftar sendiri, cuma perlu membeli alat biometrik-USB. Jumlah kakitangan awam lebih kurang satu juta. Kalau la semua penjawat awam memiliki emel ni, lebih kurang RM500,000 keuntungan sekali hantar emel. Aku sangat yakin setiap agensi kerajaan mempunyai emel agensi tersendiri. Sasaran Tricubes 5.4 juta pengguna MyEmail. Lagi 4 juta orang terang-lagi-bersuluh mesti la rakyat.

Apakah feature yang dikatakan selamat oleh Tricubes? SSL iaitu Secure Socket Layer. Aku kasi penerangan mudah pasal SSL ni. sila lihat laman sesawang yang kebiasaan dimulakan dengan http://www.google.com.my. Kalau ada SSL 'http' akan berubah menjadi 'https'. Gmail sendiri mempunyai feature 'selamat' ini dan lebih mengejutkan ia PERCUMA. Feature Encryption pulak. Apa algorithm yang Trucubes ni guna? Mesti la rahsia sebab kalau algorithm ini diketahui, mudah la langkah untuk baca emel Rosmah kirim kepada Najib.

Senang je nak mengaburi mata masyarakat buta IT dengan bahasa canggih 5G.

p/s: Siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong lama-lama jadi menteri.

No comments: