Tuesday, May 24, 2011

Budak Kecik Demam


Sejak dilahirkan, ini demam paling teruk Zaheen pernah endure. Panas semacam badan masa pagi, lepas kasi ubat baru reda sikit panas tu. Semalam pergi klinik, doktor cakap kalau tangan kaki rasa bahang, suhu badan dalam 37-38 darjah celsius.


Tapi kalau tangan dah sejuk itu perlu cepat-cepat hantar pergi klinik sebab mungkin suhu badan sudah sampai 39 darjah celsius. Esok bini aku sudah mula induksi, dengan Zaheen tidak berapa nak sihat. Harap semua berjalan lancar dan bini aku lulus induksi tu yang habis pukul 11 malam.

Nasib tiga hari je. Itu pun ada cikgu 'otai' mempertikaikan induksi sekarang. She's from my neighborhood. Cikgu 'otai' ni cakap dengan berlagak yang dia dulu sebulan induksi..bla..bla..bla..tengok akak sekarang dapat APC..bla..bla..bla..semangat kenegaraan kuat..bla..bla..bla..eh yang APC tu aku saja tambah. Ala kroni boleh la. Subjek akak tu kacang kuda je tapi peratus lulus menurun dan salahkan pelajar. Tapi APC dalam genggaman.

Dan lepas induksi, DG48 nak buat BTN untuk semua cikgu. Aku memang tidak benarkan bini aku pergi. Dan kalau DG48 itu paksa juga, terpaksa aku 'turun' padang. Nak ajar DG48 tu langit itu tinggi atau rendah. Such pain in the arse DG48 ni. Nak pergi haji pun buat perangai lagi. Nanti masa dah nak berangkat sibuk mintak maaf sampai nangis-nangis basah satu badan dengan air mata. Dey andartu, luka kalau sembuh pun still ada parut tau..tau..tau!!..

Selagi orang pemikiran sempit seperti andartu dan cikgu 'otai' ini wujud, JAHANAM semangat cikgu baru untuk mengajar anak bangsa. Akhir sekali sama-sama kan kita doa anak aku sihat sebelum bini aku berinduksi. sekian.. wassalam.

p/s: hari guru kena paksa-rela jual telur pindang. Lepas ini tidak pasti jualan apa yang bakal menyusul.

No comments: