Tuesday, March 29, 2011

Resepi Coca-Cola Terbongkar?





Resepi Coca-Cola ni bini aku tidak cuba lagi sebab...OK baca dulu sampai bawah. Ada yang mengaku telah menjumpai resepi Coca-Cola. Dalam resepi itu, Coca-Cola ada mencampurkan alkohol dalam Coca-Cola.Wootttttt..Rancangan This American Life mendakwa mereka telah menjumpai resepi ini di dalam buku nota kepunyaan kawan kepada John Pemberton(tuan punya resepi coke untuk Coca-Cola).


Resepi ini mungkin dijumpai sebelum atau selepas Coca-Cola berada di pasaran sekitar tahun 1886. Ini bukan resepi Coca-Cola yang berada di pasaran sekarang tetapi mungkin bahan-bahan asas untuk Coca-Cola. Sebenarnya ada cara lain untun tahu bahan-bahan yang terkandung dalam sesuatu makanan atau minuman. Guna chromatograph gas pun boleh walaupun tidak 100% tepat tetapi close enough that you're in the ballpark.

Pernah dengar Coca-Cola ni boleh diguna untuk cuci mangkuk tandas sebab ia mempunyai sifat menghakis. Pernah jugak aku cuba simbah Coca-Cola 1.5 liter dalam mangkuk tandas rumah sewa dan biar selama beberapa minit. Lepas tu flush, sama je tak bersih juga. Ke hasil kumuhan budak rumah sewa aku masa tu sangat kental?haha..bangang.

Resepi dalam bahasa penjajah:

Fluid extract of Coca: 3 drams USP
Citric acid: 3 oz
Caffeine: 1 oz
Sugar: 30 (unclear quantity)
Water: 2.5 gal
Lime juice: 2 pints, 1 quart
Vanilla: 1 oz
Caramel: 1.5 oz or more for color


The secret 7X flavor (use 2 oz of flavor to 5 gals syrup):
Alcohol: 8 oz
Orange oil: 20 drops
Lemon oil: 30 drops
Nutmeg oil: 10 drops
Coriander: 5 drops
Neroli: 10 drops
Cinnamon: 10 drops


p/s: sudah lama tidak merasa sakit cabut gigi sejak darjah satu.

2 comments:

laila sanuri said...

kesimpulan..leh minum ke tak?.ada alkohol tuh..

jiwa sifar said...

mesti lah TIDAK boleh.