Wednesday, March 9, 2011

Skim Rumah Pertamaku



Ini bukan pasal isu Muhyiddin nak tukar Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) kepada Sijil Rendah Pelajaran (SRP) kembali. Ini adalah skim untuk mereka yang ingin membeli rumah baru. Ia telah dibentangkan dalam Bajet 2011.

Laman sesawang SRP ni ni macam tak stabil lagi aku tengok sebab selalu dapat ralat "Service Unavailable". hampir semua bank dalam Malaysia ini terlibat dalam skim ini. Maksimum pinjaman adalah RM220000 tidak silap aku la malam tadi aku baca. Pendapatan isi rumah tidak kurang RM3000 tidak silap aku. Sila ke http://www.srp.com.my/ untuk maklumat lanjut. Untuk sektor swasta sahaja.

Skim ini membolehkan golongan muda untuk mendapat pembiayaan sehingga 100% daripada bank-bank yang terlibat untuk membeli rumah pertama mereka. Ini sejajar dengan hasrat KERAjaan untuk meningkatkan pemilikan rumah di kalangan rakyat Malaysia. <-- ini aku copy paste dari laman SRP ni.

p/s: melepaskan batuk di tangga.

2 comments:

shauqi said...

jadah die. 220000 nak beli rumah ape kat kl ni. sume dah 300k. rumah flat bole la. dah la isi rumah 3k kebawah je boleh dpt. beli rumah 220k full loan. kompom bulan2 1500. belen tinggal 1500 nak idup ngan anak bini.

encik azuwan said...

balik johor la.haha.tp kt johor hartanah pn makin naek.dieorg nk tolong kayakan bank kot.haha.makin byk la rumah kena lelong pasni.haha.