Friday, October 4, 2013

Duit vs Keluarga

Pesen zaman sekarang adalah anak tidak di jaga oleh ibubapa. Why? Kerja. Kerja untuk? Ya mencari duit. Kita belajar pandai-pandai last-last hantar anak kat pengasuh yang Degree Suri rumah sepenuh masa. Bukan nak offend semua pengasuh. Ada yang pengasuh jaga anak orang lain macam anak sendiri tapi sangat susah nak cari ok. Sangatttttt susah nak cari pengasuh macam ni. Ini realiti.


Sejak akhir-akhir ni Zaheen kemain liat nak pergi rumah pengasuh. Nak kena 'rasuah' KFC, pakai stokin kasut cantik dan bermacam lagi. Aku nak je suruh isteri aku berhenti kerja tapiiiiii....Gaji aku sorang setakat ini belum mampu nak tanggung aku sekeluarga. Setiap bulan perbelanjaan lebih dari gaji aku. SAJ, TNB, PTPTN, kereta, rumah, pengasuh, susu, pampers, telefon, unifi dan barang basah/kering.

Aku kalau boleh nak ramai anak sebab nanti meriah rumah.haha. Kadang-kadang anak tak cukup kasih sayang dan termarah sebab penat. Main bubble dengan Zaheen pun dah malam kat car porch. Kesian diri tengok anak tak cukup kasih sayang. Semoga Allah swt tinggi kan lagi tahap kesabaran aku.


Realiti memang menyakitkan. Baru-baru ni aku ada perasaan status FB seorang kawan aku yang dulu kemain sokong kerajaan. Sekarang baru ada anak umur 18 hari sudah mula kutuk pak menteri. Sebelum ni kemain bangkang pembangkang. Dulu duduk kampung je, sekarang dah kerja dan ada anak baru kau rasa perit. Aku yang kerja 5 tahun ni ngam2 je tiap bulan. Bukan tak bersyukur tapi tengok kerajaan beli SATU scanner RM14000. Aku ulang SATU. Tak ke haram jadah tu. Bayar artis korea2 juta-juta untuk persembahan. Laporan audit negara ni pak menteri punya alasan lagi haram jadah. Pistol jatuh laut, sponsor tarik diri di saat akhir dan.....tunggu je kat akhbar penjelasannya yang macam tiada akal.

No comments: