Saturday, April 20, 2013

Pilihan Raya Umum 13 (PRU13) - BN ke PR?

Kadang-kadang politik ni boleh memutuskan silaturrahim. Nauzubillah. Tadi aku ada borak dengan seorang manager finance. Banyak input aku dapat dari dia ni. Contoh pasal harga minyak dan harga kereta. Kenapa minyak kita mahal walaupun kita pengeluar minyak. Apa yang aku difahamkan minyak kita mahal sebab penggunaan melebihi production. Semua soalan yang aku tanya dia jawab beserta penerangan.

Aku bukan nak bagitahu aku sokong BN atau PR(ecece padahal sokong PR..). Aku hanya nak shared point of view from other perspective. Kalau minyak turun, kita akan tertanya-tanya sustainability. Sampai bila minyak kita akan murah sebab production minyak kita tidak mampu menanggung penggunaan semasa. Ada tak bancian penggunaan petrol di Malaysia serta jadual pengeluaran minyak Malaysia.

Manifesto orang politik ni kadang-kadang macam gampang jugak. Turun harga kereta pulak. PROTON dan PERODUA mungkin akan bangkrup dalam masa beberapa tahun sebab semua orang beli kereta import. Saga aku tu nak dapat spare part mana nanti? Sayang nak jual kereta tu sebab kereta pertama beb. haha.

Faham tidak? haha..kena faham sebab semua perkara connected antara satu sama lain. Jangan cakap tak kosa aku dengan politik. You should know because its all connected in this world. Things depend on each other. It's engineering..tiba-tiba..Lynas tidak merbahaya..bla..bla..kat China banyak kilang macam Lynas..bla..bla..

Tapi aku tak percaya Anwar sebab entah aku punya instinct kata he's not the one. Cakap pasal poltik ni kena ada yang pandai ulas especially yang pakar dengan kewangan di Malaysia ni. CAKAP memang senang. ACTION?

Lepas borak dengan manager tu terus aku tak tahu nak undi mana. haha. Nak undi Dayang macam yakin tak yakin je aku tengok dia ni. Nak undi Azalina..dapat laptop lagi kot..huahuahua..

Selamat mengundi.

p/s - calon Parlimen Pasir Gudang adalah bekas HR kilang aku.

No comments: