Thursday, December 22, 2011

Aku Bantah Penyenaraian Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd dalam Bursa Malaysia

Baru-baru ini mak aku ada dengar taklimat berkenaan penyenaraian Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd dalam Bursa Malaysia. Sebagai anak yang lahir di Felda, aku membantah keras usaha ini. Ini berkait rapat dengan hala tuju dan masa depan orang FELDA.


Apa yang membuatkan aku membantah? Untuk tahun kebelakangan ini, dividen Koperasi Permodalan Felda adalah 10% ke atas. Selepas penyenaraian Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd dalam Bursa Malaysia, dividen akan berkurangan dek pengambilan sebahagian saham yang di pegang oleh generasi pertama dan kedua FELDA.

Nilai dividen yang mungkin akan diperoleh adalah +-3.5%. Banyak perkara yang tidak didedahkan kepada umum. Dalam berita bukan main gebang meletakkan FELDA di mata dunia dengan penyenaraian di Bursa Malaysia. Menarik pelabur.bla...bla...bla... Kenapa susah-susah letak FELDA di mata dunia? Kalau sudah terang lagi bersuluh FELDA itu bagus, mesti la spotlight akan automatik terhala sendiri kepada FELDA.

Dengan Isa Samad tiba-tiba berkuasa dan Dzulkifli tiba-tiba dicutikan. Tidak ke pelik? Aku nak je called Datuk Dzulkifli tu untuk tanya keadaan sebenar sebab aku kawan dengan anak beliau. Beliau seorang yang baik jauh beza dengan Isa Samad yang dikelilingi oleh kontroversi(rasuah ketika jadi MB Negeri Sembilan). Dato' Sabri pula memang sudah terang lagi bersuluh terlibat dalam isu kerugian RM120 juta Golden Hope Plantation Berhad(tersenarai dalam Bursa Malaysia kemudian dirugikan oleh Sabri Ahmad RM120 juta).


p/s: FELDA adalah lubuk duit kedua selepas PETRONAS.

No comments: