Monday, March 28, 2011

Edisi Siasat : Cool Blog



Semalam pergi KIPMART dan lepak sebelah kedai Cool Blog. Sebenarnya dah lama aku cari 'pearl' yang dimasukkan dalam air Cool Blog ni. Aku cuba guna sagu tapi tidak sekenyal Cool Blog punya. Masa tengah lepak tu nampak bungkusan 'pearl' yang belum dimasak. Baru aku tahu rupa 'pearl' sebelum dimasak.

Balik dari KIPMART terus Google dan menemui sesuatu yang baru. Kalau di Malaysia popular dengan teh tarik, di Taiwan popular dengan bubble tea atau teh buih yang mengandungi 'pearl'. 'Pearl' bukan diperbuat dari sagu tetapi dari tepung ubi kayu disalut dengan tepung melur. Patut la wangi semacam. Resepi membuat bubble tea ni ada bermacam cara bergantung kepada kreativiti.

'Pearl' diimport dari Taiwan memandangkan di Malaysia tiada pembekal dan ia dijamin halal(tertera perkataan halal pada plastik 'pearl'). Aku sudah emel JAKIM untuk memastikan ia betul-betul halal. Nanti sambung pasal Cool Blog lagi.

7 comments:

nads said...

nice...and follow me back
nadiah-chantique.blogspot.com

laila sanuri said...

best2....nti sambung k...good story..takde keje ar selidik asal usul pearl.tapi bagus gak..info berguna..skang smua kena pastikan HALAL!

fajridil adha said...

tu la psal. byk sgt skrgni makanan2 yg diragui status halalnya. tp yg diragui tu la yg ramai org suka.

jiwa sifar said...

aku dah check dalam website JAKIM.halal.tapi aku nak kepastian..memang la pearl tu diperbuat dari tepung ubi kayu..tapi cara pembuatan die tu pun kena check jugak samada mengikut kehendak Islam atau tidak.takat cop halal je tak cukup.

Alex said...

Assalam, nk tanya kesimpulannya apa? :)

Nyork said...

En azuwan. Apa respond JAKIM?

jiwa sifar said...

hahalal..
dah masuk dalam direktori halal jakim.