Friday, July 20, 2012

Entri Ramadhan: Windows [Active Directory] dan Samba

Pertamanya ini bukan soal bolasepak samba Brazil. Ini Samba itu application itu running dalam itu open source punya operating system. Ini application untuk guna file sharing. Pening tak ayat aku? Baru-baru ini aku ada liase dengan vendor, dieorang guna Endian. Dalam Endian running Samba, dalam Samba ada pasukan bolasepak Brazil. Ok tipu.

Nak di pendekkan cerita, enviroment kilang aku guna AD tapi masalah di sini bila aku cuba access Samba pada Endian ni. Jap..jap..Faham tak ni?.............Yang pelik adalah vendor boleh access Samba dari office dieorang. Yang jauh sana ke main boleh masuk yang dekat ni punya susah.

Macam biasa GOOGLE. Buat itu tak boleh..buat ini tak boleh. Sekali yang problem adalah anda perlu tambah line pada smb.conf untuk allow subnet ip network aku untuk masuk Samba. Hangin betul aku. Tapi kalau korang yang duduk area JB, nak tahu vendor-vendor yang macam celaka meh sini boleh tanya aku...Tiba-tiba plak citer pasal vendor plak ni.

haha..Mana taknya, Dalam website company bukan main TM Elite Partner..bla..bla..Sekali pergi office...Empat lima orang je staff. Dan the best thing adalah tiada seorang pun yang boleh buat kerja IT. Dieorang ni buta-buta untung atas angin.


Selamat Menyambut Ramadhan. Malam ni confirm tarawih penuh sampai parking masjid/surau.

No comments: