Tuesday, February 24, 2015

Aku dan JPJ......LAGI


Seperti mana yang anda tahu, saya bukan sahaja mat kilang tapi juga mat rempit. Merempit ke tempat kerja. Dalam sebulan mesti kena tahan roadblock JPJ. Kalau tak percaya cuba tanya pengguna motosikal Pasir Gudang......krik...krik..krik...yang jarang kena tahan tu biasa hati kering, selamber lawan arah bila nampak roadblock atau tuah di kaki beliau.

Berikut adalah lokasi biasa JPJ buat roadblock di kawasan Pasir Gudang.
  • 1.482936, 103.904484 - Jalan masuk ke Taman Bukit Dahlia dari Jalan Litar/Pusat Bandar.
  • 1.476539, 103.896185 - Jalan Besar nak masuk ke Persiaran Dahlia. ke KPJ Pasir Gudang.
  • 1.453801, 103.918683 - Sebelum Petronas Jalan Gangsa.
  • 1.471064, 103.900412 - Susur ke kiri Jalan Mawar.
  • 1.486807, 103.933311 - Jalan Kota Masai 1 menghala ke Jalan Kota Masai
  • 1.477873, 103.909943 - Jalan Litar dari Jalan Bandar
No 1,3 6 adalah tempat aku pernah 'sedekah' duit kat JPJ. Yang terbaru terus naik court sebab roadtax motor mati sama sekali. Yang gampang tu aku penuh yakin nak lalu roadblock tu padahal ada je motor yang lari. Sehari dua sebelum puasa tak silap aku naik court.

Aku faham JPJ nak jalankan tugas. Memang salah aku tak check rotax motor. haha..Biasa aku letak reminder tapi tahun lepas ada aral melintang renew rotax lambat dah tarikh tu dah bertukar dan SEE YOU IN COURT..Di sini aku nak usulkan cadangan macam dalam twitter aku.

  1. Buat iklan mendidik pengguna seperti periksa cukai jalan, jangan buat U-turn dan bermacam lagi. Buat la iklan menyentuh jiwa sikit. Duit jual no plat kan ada. RM500000 lepas sangat buat iklan.
  2. Bagi peluang kepada pengguna jalanraya. Contoh, buat sistem untuk periksa kesalahan pengguna. Contoh kalau pengguna pernah melakukan kesalahan cukai jalan mati, terus keluar kompaun. Kalau belum pernah kena, kasi amaran.
  3. Buat roadblock tu biar ada SOP. Ini tidak, park tepi jalan terus tahan motor lalu lalang. Nampak sangat kan kau suka cari kesalahan orang.
Setakat ni itu sahaja. Jangan nak kurangkan rakyat mati sebab kemalangan dengan roadblock...roadblock..roadblock. 
sekian.

No comments: