Thursday, July 10, 2014

Raya dan dot dot dot

Masa zaman belajar di KL, tiket bas beli sebulan awal sebab takut tiket habis. Tidak silap aku zaman-zaman tu bulan Ramadhan mula je tiket bas pun habis. Tapi sekarang lagi lebih kurang dua minggu lagi nak raya tiket bas masih 'sejuk'.

Jika ini berlaku, jalan kat Malaysia ni mesti banjir dengan kereta dan jammed pasti berlaku. Baru-baru ni dikejutkan lagi dengan khabar kawan aku ca ra alif ya. Patut la lama menyepi. So ajak lepak dan siasat. Biasanya kalau ca ra alif ya di awal perkahwinan ni sebab dia biasanya antara 'tiada persefahaman' atau orang ketiga(perempuan lain/mertua).

Sebab aku dah jumpa orang yang cerai sebab di atas ni. Tiada persefahaman ni agak alasan tipikal bagi aku. Kita suami isteri ya tuan-tuan dan puan-puan perlu komunikasi tahap gaban sebab ia adalah antara medium terpenting dalam perkahwinan selain menjaga 'hubungan' dengan Allah swt. Aku awal-awal kahwin pun banyak selisih faham tapi kena tahu cara nak counter perkara-perkara ni. Jangan kahwin fikir nak jimak..jimak..jimak..

Alhamdulillah dah hampir 5 tahun aku kahwin. Awal-awal kahwin hidup memang agak susah dan mencabar. Tapi hati kena kental sebab dugaan itu mesti datang. Dugaan ni datang sebab Allah swt tu ingat kat kita. Kalau tak ingat kat kita hidup senang lenang tak mencabar la beb dunia ni boring. Sama macam korang main video game lepas tu guna cheat, pastu menang. Nikmat menang tu dah tiada. Isteri perlu faham kelakuan si suami dan suami juga perlu faham kelakuan isteri baru fair. Ini tidak, suami nak main badminton pun tak bagi memang naik bulu la si suami. Si suami pulak tak faham bahasa isteri penat anak pulak tantrum. Di sini boleh timbul konflik. Perlu give and take. Lelaki ni jenis tidak suka dipaksa dan bila dipaksa akan timbul konflik, faham tak wahai isteri?

Post kali ni macam Kalau dah jodoh ustaz Kazim Elias pulak ek. Aku just nak remind je orang di luar sana. Jangan fantasi kan apa yang berlaku di TV tu berlaku dalam rumah tangga. Jangan tengok cerita romantik sikit dah pasang angan suami aku mesti macam tu lepas kahwin...TIDAK!!!..Tengok mak bapak kita cukup la. Macam mana dieorang boleh tahan sampai ke tua?

Aku rasa cukup la setakat ni sebab dah lari jauh dari tajuk. bye.

p/s: mimpi jadi cikgu sejarah sebab.............(isi tempat kosong).......

No comments: