Thursday, November 21, 2013

Al-Fatihah Ahmad Ammar

Merupakan bulan birthday isteri terchenta. Tapi aku nak tekankan perkara lain. Aku tidak kenal siapa Ahmad Ammar sehinggalah hari minggu ini. Disemadikan di Perkuburan Eyub Sultan. Ini perkuburan 'high class' yang menempatkan sahabat nabi, auliya' serta panglima uthmaniyah.



Beliau syahid ketika di Turki. Aku malas nak cerita panjang tapi pagi tadi ada orang potong bawang sebelah aku masa baca kisah beliau.

Aku nak petik syair Imam Syafie'.

Dan tiadalah duduk setempat bagi orang cerdik dan beradab itu di anggap sebagai rehat
Tinggalkanlah tanah air dan mengembaralah.
Berkelanalah, engkau akan dapat pengganti orang yang kamu tinggalkan
Berusahalah, kerana keindahan hidup itu ada pada berpenat-penatan.
Aku melihat air yang tenang bertakung, tercemar kandungannya sendiri
Sekiranya ialah mengalir, ia akan baik, sekiranya ia tidak mengalir, tercemar.

Syair ini yang mengubah hidup Ahmad Ammar. Pernah digelar "Syahid yang tertangguh" sebaik kembali dari Syria. Sambung belajar ke Turki dalam bidang sejarah. Tapi bukan sejarah Malaysia yang masih misteri tetapi sejarah Uthmaniyyah.

ayat 100 surah al-Nisa’:

“…Dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudia ia mati, maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah. Dan Allah itu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”

Ayat di atas membuktikan beliau syahid.

Nak orang potong bawang sebelah anda? Sila lihat video di bawah.

No comments: