Friday, February 8, 2013

E-Cigar vs Cigar

Sebenarnya aku tak ambil kisah pun pasal e-cigar until malam tadi. Dua orang rakan sekampung aku datang lepak. Dua-dua memang perokok tegar tapi dua-dua dah guna E-Cigar. Ada keluar berita pasal E-Cigar tapi aku memang dah lama tak tengok berita sebab loya bulu ketiak aku dengar cerita politik berat sebelah.


KKM haramkan penjualan E-Cigar ni. Sepatutnya KKM kaji la dulu liquid yang dieorang guna dalam E-Cigar tu instead of simply haramkan. Bagi aku E-Cigar ni altenative lain dari merokok. Enviromental friendly sebab tiada puntung rokok dan bau lebih menyenangkan. Bagi aku isu dalam E-Cigar ni hanya kandungan nikotin dalam liquid tu je.


Kalau dulu rakan aku ni sehari sekotak sekarang seminggu sekotak. See..See..See? Bukan senang nak tendang habit merokok. Dapat kurangkan pun kira pencapaian yang super memberansangkan. Yang hisap rokok 40 batang sehari boleh jadi sebatang sebulan. Yang penting pengawalan kandungan nikotin dalm E-Cigar which KKM mesti ada specialization dalam hal ini.


Kalau tengok dari segi keuntungan kerajaan hasil dari penjualan rokok. Patut la kajian E-Cigar seolah-olah dilewat-lewatkan. haha.

1 comment:

Melissa Mazlan said...

alip dah start e-cigar ni. mmg kurang dia isap rokok biasa. yes. betul kena kaji. at least dlm e-cigar takde Tar bagai kan. :) harap2 alip boleh berenti terus lepas ni :)