Friday, September 21, 2012

Wayang Terbuka


Masa zaman aku budak-budak dulu, memang permainan elektronik tak secanggih sekarang. Aku nak cerita masa pertama kali tengok wayang. Bukan wayang macam sekarang ni, ini wayang open space. Datang boleh bawa keluarga serta makanan. Makan serta nonton sampai lebam.

Tapak wayang masa tu adalah tempat pasar lambak aka pasar malam. Ramai datang, aku datang dengan abang aku naik motor Honda Fame(hilang masa aku darjah enam kena curi).

Seingat aku filem yang ditayangkan filem indonesia. Filem ini berkisar pada zaman penjajahan Belanda. Hero ni lawan penjajah Belanda yang pada masa itu ada pendekar upahan mereka sendiri. Hampir menang tapi Belanda ada tukang sihir so hero kalah dulu kena jampi jadi babi. Sadis.

Tapi diselamatkan oleh geng-geng wali Songo. Lepas sembuh lawan balik dan menang serta berjaya halau Belanda dari kawasan itu. Lebih kurang la sinopsis dia. Memang old-skool habis bila ingat balik.

No comments: