Monday, July 13, 2015

Tutorial | Squid Proxy + Fedora 22 Server


Alhamdulillah berjaya siapkan Squid Proxy menggunakan Fedora 22 Server. Disebabkan kekurangan resources dalam kilang, terpaksa cari altenatif ini. Tapi install Fedora 22 Server ni memang laju gila babas. Tapi jangan terkejut GUI hanya guna command line. Terkial-kial kau.

Aku nak ajar lebih-lebih pun aku Google je cuma aku nak share masalah proxy sotong aku tak berjalan, ia berenang. kah. Bila aku tukar masukkan ip address proxy serta port, browser degil tak mau masuk internet. Bila no proxy boleh masuk. Check servis sotong pun running ok tiada masalah.

Rupanya aku kena forward semua web request ke port 3128(default port untuk sotong).
iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p tcp --dport 80 -j REDIRECT --to-port 3128
eth0 tu interface network, perlu di ubah berdasarkan nama interface korang. jangan lupa flush. kalau tak iptables tak update.

Tak macam tutorial pun. haha..nak cepat sebab nak Raya ni.haha.

Di kesempatan ini aku nak ucapkan Salam Aidilfitri kepada semua umat Islam di muka bumi yang tidak kekal ini.

No comments: