Wednesday, November 5, 2014

Cara Buat Passport Antarabangsa | Urban Transformation Centre UTC aka Pusat Transformasi

Pertama kali aku nak ucapkan tahniah kepada PM Dato Seri Najib sebab buat sesuatu yang sangat membantu seperti UTC ni. OK ini bukan ayat sarkastik ok, ini penuh dengan perasaan jujur.


Sekarang warga sekitar Johor Bahru boleh buat passport tanpa perlu ambil cuti(jangan kira hari ahad sebab jabatan kerajaan Johor hari ahad mesti penuh dengan lautan manusia). UTC Johor di Kotaraya buka dari 8.30 pagi sampai 10.00 malam. Ahad aku satu keluarga buat passport di Kompleks KDN Setia Tropika tapi yang dapat passport aku, Zaheen dan Ziyad je. Mak dieorang sangkut sebab rupa-rupanya wife aku bukan warganegara Malaysia LOL gambar dalam IC dah tak sama dan IC pun warna kuning. haha. Padahal JPN dua minit je dari rumah.


Sewaktu di Kompleks KDN Setia Tropika ada notis Imigresen di UTC Johor buka sampai pukul 10.00 malam. Gila SPM ayat aku ni. Isnin tak sempat sebab nak jemput haji Basiran dan Hajah Umi Kalthom dari airport Senai. Kemudian hantar balik Segamat sebab poksu Amin SPM. Ok dah merapu.

Selasa Ain balik sekolah buat IC baru lepas tu aku balik kerja terus lincah pergi UTC Johor. sampai je kaunter nombor dah tutup. Rehat 7.00 sampai 8.00 malam. Maghrib dulu sementara tu Zaheen dan Ziyad masuk dalam sangkar Angry Bird sebelah masjid Kotaraya tu.


Sekali sampai tu diaaaa..Panjang namampos beratur so beratur awal untuk dapat nombor awal. Untuk yang bawa anak bawah 4 tahun mungkin dapat kaunter khas macam masa aku buat passport kat Setia Tropika. Ambil nombor kat bawah, naik atas je tak sampai 5 minit nombor dah naik.

Dokumen yang perlu di bawa:-

  • Surat beranak/IC. Salinan bawa la dua copy.
  • Gambar untuk yang bawah 4 tahun.
Mudah bukan? Nak lagi cepat kau bawa budak bawah 4 tahun cakap nak buat passport untuk dieorang, jangan lupa surat beranak serta salinan untuk mempercepatkan dapat nombor tu. hahaha..

No comments: