Bolehkah Menggunakan Bekas Memasak
Khinzir Yang Telah Disucikan?
Dalam sebuah hadis dijelaskan:
عَنْ أَبِي
ثَعْلَبَةَ الْخُشَنِيِّ:
أَنَّهُ
سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّا نُجَاوِرُ
أَهْلَ الْكِتَابِ وَهُمْ يَطْبُخُونَ فِي قُدُورِهِمْ الْخِنْزِيرَ وَيَشْرَبُونَ
فِي آنِيَتِهِمْ الْخَمْرَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ إِنْ وَجَدْتُمْ غَيْرَهَا فَكُلُوا فِيهَا وَاشْرَبُوا وَإِنْ لَمْ
تَجِدُوا غَيْرَهَا فَارْحَضُوهَا بِالْمَاءِ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا
Daripada Abi Tsa’labah al-Khusyani (radhiallahu ‘anhu),
beliau berkata:
“Aku
bertanya kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa Sallam, “Bahawasanya kami
bertetangga dengan Ahli Kitab. Mereka biasa memasak daging khinzir di dalam
bekas masak mereka (periuk/kuali/belanga) dan meminum khamar di dalam gelas
mereka (lalu bolehkah kami menggunakan periuk dan gelas tersebut)?”
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam menjawab:
“Jika kamu dapat mencari bekas yang selain darinya maka
makan dan minumlah dengannya. Tetapi jika kamu tidak dapat mencari bekas yang
lain, maka cucilah ia dengan air kemudian makan dan minumlah (dengannya).”
(Sunan Abu Daud, no. 3839. Dinilai sahih oleh al-Albani)
Imam an-Nawawi dalam Syarah Shahih Muslim menyentuh hadis
ini dengan katanya, “Dilarang menggunakan bekas mereka sebelum disucikan,
sehingga apabila telah disucikan bekas tersebut, maka tidak dilarang untuk menggunakannya.
Kerana ia telah suci dan tidak terdapat di dalamnya sesuatu yang mengotorinya.”
(Syarah Shahih Muslim, 13/80)
Kata Syaikh Muhammad bin Soleh Al-‘Utsaimin rahimahullah:
والفقهاء ـ رحمهم الله ـ ألحقوا نجاسته بنجاسة الكلب؛ لأنه أخبث من الكلب، فيكون أوْلى بالحكْم منه
وهذا قياس ضعيف؛ لأن الخنزير مذكور في القرآن، وموجود في عهد النبيِّ صلّى الله عليه وسلّم، ولم يَرِدْ إِلحاقه بالكلب. فالصَّحيح: أن نجاسته كنجاسة غيره، فتُغسل كما تُغسل بقية النَّجاسات.
وهذا قياس ضعيف؛ لأن الخنزير مذكور في القرآن، وموجود في عهد النبيِّ صلّى الله عليه وسلّم، ولم يَرِدْ إِلحاقه بالكلب. فالصَّحيح: أن نجاسته كنجاسة غيره، فتُغسل كما تُغسل بقية النَّجاسات.
“Sebahagian fuqaha’ (semoga Allah merahmati mereka),
mereka menyamakan kenajisannya babi dengan kenajisan anjing kerana babi
lebih khabits (jijik) berbanding anjing, maka babi lebih
patut diberikan hukum tersebut (yakni disucikan dengan tujuh kali cucian
yang salah satunya dicampur tanah). Akan tetapi qiyas ini adalah qiyas
yang lemah, kerana babi disebutkan dalam Al-Qur’an, dan terdapat pula di zaman
Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, tetapi ia tidak disamakan hukumnya
dengan anjing. Maka pendapat yang sahih: kenajisan
babi itu adalah sama saja sebagaimana najis yang lainnya, ia disucikan
sebagaimana menyucikan najis-najis yang lainnya (yakni cukup dicuci dengan air
seperti biasa – pent.).” (Asy-Syarh Al-Mumti’, 1/236 – Daar Ibnul Jauzi
(Qahirah), cet. 1430H)
Dan ini jugalah yang dikemukakan oleh Al-Imam An-Nawawi
rahimahullah (Wafat: 676H):
وأما الخنزير فحكمه
حكم الكلب في هذا كله هذا مذهبنا وذهب أكثر العلماء إلى أن الخنزير لا يفتقر إلى غسله
سبعا وهو قول الشافعي وهو قوى في الدليل
“Adapun al-khinzir (babi) maka hukumnya adalah
mengikuti hukum anjing dalam semua perkara ini, dan inilah mazhab kami.
Namun kebanyakan ulama berpendapat bahawa (najis) babi tidak perlu
disucikan dengan 7 kali cucian, dan ini adalah qaul
(pendapat) Al-Imam Asy-Syafi’i, dan inilah yang kuat berdasarkan dalil.”
(An-Nawawi, Syarah Shahih Muslim, 3/186)
Beiau juga menegaskan di tempat yang lain dengan katanya:
واعلم أن الراجح
من حيث الدليل أنه يكفى غسلة واحدة بلا تراب وبه قال أكثر العلماء الذين قالوا بنجاسة
الخنزير وهذا هو المختار لان الاصل عدم الوجوب حتى يرد الشرع لاسيما في هذه المسألة
المبنية على التعبد
“Ketahuilah bahawa yang rajih
(tepat) berpandukan dalil, (kesan najis babi)
mencukupi disucikan dengan sekali cucian tanpa tanah. Dan inilah yang
dipegang oleh kebanyakan ulama yang memperkatakan tentang kenajisan al-khinzir
(babi) dan inilah pendapat yang terpilih. Ini adalah kerana hukum
asal bagi perkara ini adalah tidak wajib sampailah ada dalil
yang mensyari’atkannya yang mana perkara ini dibina atas dasar ta’bbud
(ibadah kepada Allah).” (An-Nawawi, Al-Majmu’ Syarh Al-Muhazzab, 2/586)
Maka dari sini menunjukkan bahawa adalah dibolehkan
menggunakan bekas yang telah terkena khinzir yang telah disucikan jika memang
tidak terdapat bekas yang lain. Dan cara menyucikannya adalah sebagaimana biasa
dengan air. Tidak diperintahkan (atau disyaratkan mahupun diwajibkan) dengan
air tanah dengan 7 kali basuhan sebagaimana difahami oleh sebahagian ilmuan
atau pendapat. Memadai dengan basuhan sebagaimana biasa.
Tidak Perlu Cuci Mulut Dengan Tanah
Akhir-akhir ini ada satu pendapat yang diungkapkan dan
disebarkan oleh beberapa tokoh terkenal tanah air tentang perlunya menyucikan
mulut dengan air tanah jika termakan makanan yang mengandungi unsur khinzir
atau babi. Sebenarnya pendapat tersebut tidaklah begitu tepat.
Adapun yang tepat adalah tidak perlu disucikan atau
berkumur-kumur dengan air tanah. Tetapi hendaklah dia bertaqwa kepada Allah,
memperbanyakkan istighfar dalam rangka menyedari kesalahannya, dan hendaklah
dia lebih hati-hati di lain masa dalam mengambil atau memilih makan dan
minumnya.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
لَيْسَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جُنَاحٌ فِيمَا طَعِمُوا إِذَا مَا اتَّقَوْا وَآمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ثُمَّ اتَّقَوْا وَآمَنُوا ثُمَّ اتَّقَوْا وَأَحْسَنُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
“Tidak ada dosa bagi orang-orang yang beriman dan beramal
soleh kerana memakan makanan yang telah mereka makan dahulu, apabila mereka
bertaqwa serta beriman, dan mengerjakan amal-amal yang soleh, kemudian
mereka tetap bertaqwa dan beriman, kemudian mereka (tetap juga) bertaqwa dan
berbuat kebaikan. Dan Allah mencintai para muhsinin.”
(Surah Al-Ma’idah, 5: 93)
Selain itu, dari firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:
إِنَّمَا
حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ
بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلا عَادٍ فَلا إِثْمَ
عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
“Sesungguhnya Allah mengharamkan bagimu bangkai, darah,
daging babi, dan binatang yang (ketika disembelih) disebut (nama) selain Allah.
Tetapi sesiapa dalam keadaan terpaksa (memakannya) sedangkan dia tidak
menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas, maka tidak ada dosa baginya.
Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah Al-Baqarah, 2:
173)
Ayat ini menunjukkan dibolehkan memakan babi sekiranya
dalam keadaan terpaksa atau darurat setelah diusahakan tiada lagi makanan yang
lain. Tetapi ayat ini mendiamkan dan tidak menyebutkan sama sekali supaya
setelah makan hendaklah mulut dan tangan dicuci dengan air bercampur tanah.
Apabila Allah Ta’ala mendiamkan hal tersebut, maka
tidaklah termasuk syari’at untuk memandai-mandai menetapkan setelah makan atau
jika termakan babi perlu cuci mulut dengan air tanah. Oleh yang demikian, maka
cara menyucikannya kembali sebagaimana biasa.
Demikian juga bagi kaum bukan Islam yang biasa melazimi
babi termasuk memakannya apabila mereka masuk Islam, tetap tidak terdapat
saranannya dari hadis-hadis Nabi agar menyucikan tubuh badan mereka atau rumah
kediaman mereka serta bekas-bekas makanan mereka dengan air tanah.
Dari ayat tersebut juga menunjukkan kenajisan babi sebaris
dengan najisnya darah, bangkai, dan haiwan yang disembelih dengan disebut nama
selain Allah. Jadi, seandainya kesan najis babi harus disucikan dengan air
tanah, kenapa tidak najis yang lain yang diletakkan oleh Allah sebaris
dengannya dari darah, bangkai dan haiwan yang disembelih dengan disebut nama
selain Allah?
Maka jelaslah bahawa bukan termasuk tuntutan di dalam
agama ini supaya kesan babi disucikan dengan air tanah.
Bolehkah
Memanfaatkan Kulit Atau Bulu Khinzir?
Kata sahabat Nabi, Ibnu ‘Abbas radhiyallahu ‘anhuma:
أَنَّ شَاةً
لِمَوْلَاةِ مَيْمُونَةَ مَرَّ بِهَا يَعْنِي النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَدْ أُعْطِيَتْهَا مِنْ الصَّدَقَةِ مَيْتَةً فَقَالَ هَلَّا أَخَذُوا
إِهَابَهَا فَدَبَغُوهُ فَانْتَفَعُوا بِهِ فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ
إِنَّهَا مَيْتَةٌ قَالَ إِنَّمَا حُرِّمَ أَكْلُهَا
“Bahawa kambing milik bekas hamba Maimunah yang telah
diberikan kepadanya sebagai sedekah telah mati. Nabi Shallallahu ‘alaihi wa
Sallam pun bersabda, “Kenapa tidak diambil kulitnya dan disamak (diawet) agar
ia dapat dimanfaatkan?” Mereka menjawab, “Wahai Rasulullah, kambing itu telah
mati (menjadi bangkai)!” Nabi pun mengatakan, “Yang diharamkan adalah
memakannya.” (Sunan Ibnu Majah, no. 3600. Diriwayatkan juga oleh Al-Bukhari dan
Muslim dengan lafaz dan jalan yang berbeza)
Dalil ini termasuk hadis yang bersifat umum bagi setiap
bangkai melainkan ada dalil yang yang mengecualikannya.
Sebagaimana dalam al-Qur’an, pengharaman memakan babi
terdapat dalam ayat yang bersamaan dengan pengharaman bangkai. Apabila bahagian
dari bangkai boleh dimanfaatkan setelah proses samakkan (pengawetan), maka
demikian juga bahagian dari babi. Sebaliknya, yang diharamkan adalah memakannya
(sama ada bangkai mahupun babi).
Demikian juga dengan hadis:
أَيُّمَا
إِهَابٍ دُبِغَ فَقَدْ طَهُرَ
“Apa jua kulit yang disamak (diawet), maka ianya suci.”
(Sunan At-Tirmidzi, no. 1728. Ibnu Majah, no. 3599. Dinilai sahih oleh
At-Tirmidzi dan mengatakan, para ahli ilmu mengamalkan hadis ini)
Kemudian Al-Imam At-Tirmidzi rahimahullah (Wafat: 279H)
menyebutkan beberapa perbezaan pendapat di kalangan ulama:
“Al-Imam Asy-Syafi’i berkata, “Apa jua kulit bangkai jika
disamak, maka ia menjadi suci kecuali anjing dan babi.”
Beliau berdalil dengan hadis ini. Sebahagian ulama dari
kalangan sahabat Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam dan selain mereka tetap
memakruhkan kulit binatang buas walaupun telah disamak. Ini adalah pendapat
‘Abdullah Ibnul Mubarak, Ahmad dan Ishaq. Dan mereka bersikap tegas tentang
pemakaian atau mengenakannya dalam solat.
Ishaq B. Ibrahim berkata, “Hanya cuma makna dari sabda
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, “Apa jua kulit jika disamak, maka ia
menjadi suci”, maksudnya adalah kulit dari haiwan yang boleh dimakan dagingnya.
Demikianlah yang dijelaskan oleh An-Nadhr B. Syumail.”
Ishaq berkata lagi, an-Nadhar B. Syumail mengatakan,
“Ungkapan disamak adalah untuk kulit dari binatang yang dagingnya halal
dimakan.” (Sunan At-Tirmidzi, 6/338)
Kemudian, Imam an-Nawawi rahimahullah (Wafat: 676H) dalam
al-Majmu’ Syarah al-Muhadzdzab turut menyebutkan perbezaan pendapat di kalangan
ulama dalam hal ini menjadi tujuh pendapat semuanya.
Salah satu pendapat yang dikemukakan menyatakan bahawa
setiap kulit haiwan yang telah disamak, maka ia suci untuk dimanfaatkan (selain
sebagai makanan), sama ada yang asalnya halal atau haram dimakan, termasuk
anjing dan babi. Dan inilah yang mendekati kebenaran.
Syaikh Al-Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah (Wafat: 728H)
berkata:
وَالْقَوْلُ
الرَّاجِحُ هُوَ طَهَارَةُ الشُّعُورِ كُلِّهَا: شَعْرُ الْكَلْبِ وَالْخِنْزِيرِ
وَغَيْرُهُمَا بِخِلَافِ الرِّيقِ وَعَلَى هَذَا فَإِذَا كَانَ شَعْرُ الْكَلْبِ
رَطْبًا وَأَصَابَ ثَوْبَ الْإِنْسَانِ فَلَا شَيْءَ عَلَيْهِ كَمَا هُوَ مَذْهَبُ
جُمْهُورِ الْفُقَهَاءِ: كَأَبِي حَنِيفَةَ وَمَالِكٍ وَأَحْمَد فِي إحْدَى
الرِّوَايَتَيْنِ عَنْهُ: وَذَلِكَ لِأَنَّ الْأَصْلَ فِي الْأَعْيَانِ
الطَّهَارَةُ فَلَا يَجُوزُ تَنْجِيسُ شَيْءٍ وَلَا تَحْرِيمُهُ إلَّا بِدَلِيلِ
“Dan qaul (pendapat) yang rajih (terkuat), setiap bulu itu
suci termasuk bulu anjing, babi, dan selainnya, berbeza keadaannya dengan air
liur. Oleh sebab itu, bulu anjing yang basah jika terkena baju seseorang, maka
tidak ada kewajiban apa-apa. Sebagaimana ia adalah mazhab jumhur fuqahaa’
sebagaimana dalam mazhab Abu Hanifah, Malik, dan Ahmad dalam salah satu riwayat
dari dua pendapatnya. Dikatakan demikian kerana hukum asal sesuatu itu adalah
suci. Maka tidak boleh dikatakan najis atau haram melainkan dengan dalil.”
(Ibnu Taimiyah, Majmu’ Al-Fatawa, 21/617). Wallahu a’lam.
Selain itu, para ulama turut berbeza pendapat dalam hal
ini sekitar skop memahami kalimat “rijs” (najis). Untuk penjelasan lebih
lanjut berkaitan kefahaman kalimat ini, sila dapatkan di, http://www.ilmusunnah.com/?p=92
Tidak Boleh Dijual-beli (atau Diperniagakan)
Walau bagaimanapun, kulit haiwan-haiwan yang haram dimakan
ini tidaklah halal diperjual-belikan walaupun boleh untuk dimanfaatkan (sebagai
selain dari dijadikan makanan). Ini adalah sebagaimana hadis dari Ibnu ‘Abbas
radhiyallahu ‘anhuma, beliau berkata:
رَأَيْتُ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَالِسًا عِنْدَ الرُّكْنِ،
قَالَ: فَرَفَعَ بَصَرَهُ إِلَى السَّمَاءِ فَضَحِكَ، فَقَالَ: «لَعَنَ اللَّهُ
الْيَهُودَ، ثَلَاثًا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ عَلَيْهِمُ الشُّحُومَ فَبَاعُوهَا
وَأَكَلُوا أَثْمَانَهَا، وَإِنَّ اللَّهَ إِذَا حَرَّمَ عَلَى قَوْمٍ أَكْلَ
شَيْءٍ حَرَّمَ عَلَيْهِمْ ثَمَنَهُ
“Aku melihat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam
sedang duduk bersandar di suatu tiang sambil merenung ke langit, beliau
tersenyum lalu bersabda:
“Semoga
Allah melaknat orang-orang Yahudi.” Sebanyak tiga kali. Beliau meneruskan,
“Sesungguhnya Allah telah mengharamkan atas mereka memakan lemak (bangkai)
haiwan, tetapi mereka menjual dan memakan hasil jualannya. Sesungguhnya jika
Allah mengharamkan bagi suatu kaum dari memakan sesuatu, maka Dia juga akan
mengharamkan harganya.” (Musnad Ahmad, no. 2221. Sunan Abi Daud, no. 3488)
Dalam Shahih Al-Bukhari, dari Jaabir bin ‘Abdillah
radhiyallahu ‘anhuma bahawa beliau mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa
Sallam bersabda ketika berada di Makkah pada tahun pembukaannya:
إِنَّ
اللَّهَ وَرَسُولَهُ حَرَّمَ بَيْعَ الخَمْرِ، وَالمَيْتَةِ وَالخِنْزِيرِ
وَالأَصْنَامِ»، فَقِيلَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَرَأَيْتَ شُحُومَ المَيْتَةِ،
فَإِنَّهَا يُطْلَى بِهَا السُّفُنُ، وَيُدْهَنُ بِهَا الجُلُودُ، وَيَسْتَصْبِحُ
بِهَا النَّاسُ؟ فَقَالَ: «لاَ، هُوَ حَرَامٌ»، ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عِنْدَ ذَلِكَ: «قَاتَلَ اللَّهُ اليَهُودَ إِنَّ
اللَّهَ لَمَّا حَرَّمَ شُحُومَهَا جَمَلُوهُ، ثُمَّ بَاعُوهُ، فَأَكَلُوا
ثَمَنَهُ
“Sesungguhnya Allah dan Rasul-Nya telah mengharamkan jual
beli khamr, bangkai, babi, dan patung-patung (berhala).” Maka ditanyakan kepada
Rasulullah:
“Wahai
Rasulullah, bagaimana pendapat engkau dengan lemak bangkai haiwan? Kerana
sesungguhnya ia digunakan untuk mengecat perahu, menyapu kulit, dan dijadikan
minyak lampu oleh ramai orang.” Maka Jawab Rasulullah:
“Tidak boleh, ianya haram.” Kemudian beliau bersabda lagi
pada ketika itu:
“Semoga Allah memerangi para Yahudi, sesungguhnya Allah
mengharamkan lemak bangkai, tetapi mereka mencairkannya lalu mereka menjualnya
kemudian memakan hasil darinya.” (Shahih Al-Bukhari, no. 2236)
Kata Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-‘Asqalani rahimahullah (Wafat:
852H):
جمهور
العلماء العلة في منع بيع الميتة والخمر والخنزير النجاسة فيتعدى ذلك إلى كل نجاسة
“Jumhur (majoriti) ulama menjelaskan ‘illat
(sebab) dari larangan menjual bangkai, al-khamr, dan khinzir adalah kerana
sifatnya yang najis. Maka, larangan ini mencakupi seluruh najis.” (Fathul Bari,
4/425)
Berdasarkan syarah dan huraian Al-Hafiz Ibnu Hajar, dari
hadis ini dapat difahami bahawa dibolehkan untuk memanfaatkannya sebagai selain
makanan, dan yang diharamkan oleh hadis adalah memperjual-belikannya. (lihat:
Fathul Bari, 4/424-426)
Wallahu a’lam.
No comments:
Post a Comment